Rabu, 23 Julai 2008

Ceramah di Kg. Tengkorak Terbang

Pada petang tadi, saya sempat melawat ke Kampung asal saya, Kg. Tengkorak Terbang. Sepanjang perjalanan ke sana kenangan ketika saya masih kecil di mana sempadan dunia bermula di kaki Bukit Penanggal dan akhirnya di Sungai Tengkorak Berdarah. Dunia ketika itu amatlah indah dan mudah. Tanggungjawab terberat ketika itu adalah memastikan bahwa seluar pendek yang dipakai tidak koyak dan terlampau kotor.

Hari ini saya, menghampiri Kg. Tengkorak Terbang dengan tanggungjawab yang berat bagi memastikan penduduk kampung faham akan tindakan kerajaan bagi membina paip gas merentasi desa aman permai ini. Penduduk kampung menerima ketibaan saya dengan begitu meriah sekali. Hampir semua orang - orang besar kampung hadir bersama.

Penerangan mengenai projek pembangunan diterima penduduk kampung dengan penuh pemahaman. Pembangunan yang akan melalui kampung akan memberi manfaat jangka panjang. Terutama sekali dengan pembinaan loji kawalan kurang 5 km dari kawasan kampung. Sudah tentu lebih banyak peluang pekerjaan dan perniagaan bagi penduduk kampung.

Sebelum berangkat pulang, sempat menjamu selera bersama keluarga terdekat dan ketua kampung, Pak Andak.

Tiada ulasan: