Jumaat, 25 Julai 2008

Coretan Memori dari Gua Hantu

Mungkin para pengunjung sekalian tidak begitu mengenali daerah yang dinamakan Gua Hantu ini. Izinkan saya memberi sedikit maklumat mengenai daerah indah nan permai ini.

Gua Hantu merupakan daerah seluas 200 kilometer persegi. Dari segi geografinya, kawasan tanahnya agak landai namun mempunyai beberapa bukit tinggi (yang melebihi 1000 meter) di dalam kawasannya. Bukit tertinggi, iaitu Bukit Dewa Jembalang (1154 m) merupakan puncak tertinggi di daerah ini, dari bukit ini, terdapat sebuah air terjun diberi nama Air Terjun Langsuir Sedih Kepalang yang merupakan air terjun tertinggi di negeri ini (punca air terjun di 450 m dari paras laut). Pada kaki bukit ini, dimana Air Terjun Langsuir Sedih Kepalang bertemu dengan Tasik Darah Membuak, terdapat sebuah gua yang diberi nama Gua Hantu.

600 tahun sebelum kedatangan penjajah, Gua Hantu ini merupakan pusat tamadun yang berpengaruh. Pelbagai artefak dan bahan sejarah masih terdapat di dalam Gua Hantu tersebut. Beberapa candi terbesar di negara ini terdapat di dalam Gua Hantu.

Dari segi penduduknya, hampir 90% penduduk daerah Gua Hantu ini terdiri daripada kaum pribumi, yang secara kolektifnya digelar Kaum Seram. Kaum seram ini terdiri daripada beberapa suku yang agak besar, antara lainnya ialah, Suku Nus Ferat Barat, Suku Nus Ferat Timur, Suku Punti Anak, Suku Zu Umbi, Suku Jemba Alang dan Suku Asur Ris. Suku Asur Ris merupakan suku yang tertua di kalangan suku - suku yang lain.

Tiada ulasan: